Life is not merely being alive, but being well.

– Marcus Aurelius

Employee Wellbeing

Nu we het einde van een gedenkwaardig jaar naderen, staat onze wereld voor een buigpunt.

Stress en isolement door de COVID-19 pandemie, sociale onrechtvaardigheid, klimaatproblemen en politieke spanningen zijn slechts enkele van de vele factoren die bijdragen aan de gespannen geestelijke gezondheidstoestand in de wereld.

De symptomen van angst en depressie zijn dit jaar aanzienlijk toegenomen en ondervertegenwoordigde groepen, jongere volwassenen, essentiële werknemers en onbetaalde volwassen zorgverleners ervaren onevenredig slechtere resultaten op het gebied van de geestelijke gezondheid.

Het is duidelijk dat we elkaar in deze onzekere tijden actief moeten steunen. Nu meer dan ooit hebben leiders en hun organisaties een unieke en dringende verantwoordelijkheid om deze omstandigheden op menselijk niveau te erkennen en corporate citizenship uit te oefenen voor hun mensen en gemeenschappen. Bij lululemon, een kledingbedrijf met een wereldwijde aanwezigheid en platform, nemen we onze rol in dit werk serieus.

Vorige maand heeft lululemon zijn allereerste Impact Agenda gepubliceerd, onze langetermijnstrategie om positieve sociale en ecologische veranderingen te versnellen. Een van onze belangrijkste pijlers van dit werk, Be Well, is uniek lululemon, gegrondvest op het engagement dat we bijdragen aan omstandigheden die het mentale, fysieke en sociale welzijn in onze gemeenschappen ondersteunen. Het is een krachtige kans om onze waarde van inclusie te modelleren en verantwoordelijkheid te creëren.

Voor bedrijven die actief investeren in deze ruimte, of aan het begin van hun reis, is het belangrijk om na te denken over uw waarden, te onderzoeken en de belangrijkste gebieden te identificeren waarop het bedrijf echt een impact kan hebben, en vervolgens een holistische visie en structuur te creëren om betekenisvolle veranderingen binnen en buiten de organisatie te stimuleren.

Hier zijn enkele van de belangrijkste principes die lululemon volgde bij het creëren en implementeren van onze Be Well strategie, met overwegingen voor andere leiders.

Gegrond in je doel en waarden

Bij lululemon is het ons doel om de wereld te verheffen door het volledige potentieel in ieder van ons te realiseren. We zagen een kans om ons doel tot leven te brengen door onze impact, omdat we geloven dat wanneer we allemaal de instrumenten, middelen en instantie hebben om goed te zijn, we ons volledige potentieel kunnen realiseren en collectief kunnen bijdragen aan een gezondere toekomst.

We hebben ook nagedacht over onze waarden en erkend dat onze kernwaarde “verbinding” de rode draad was die onze impact samenvoegt. Wij geloven dat het welzijn van mensen en de planeet diep met elkaar verbonden zijn – wanneer we de een steunen, steunen we de ander en vice versa. We realiseerden ons dat de volgende stap in onze reis het versterken van het welzijn was, niet alleen intern, maar ook extern, voor gasten, partners, leveranciers en leden van onze gemeenschappen.

We beoordeelden onze programma’s en ons beleid om gebieden van kracht en kansen te identificeren, wat ons vervolgens hielp om ons te beperken tot specifieke acties en toezeggingen om te groeien door middel van ons impactwerk. Dit omvatte de schaalvergroting Here to Be, het vlaggenschip van het sociale-impactprogramma van lululemon, het creëren van persoonlijke ontwikkelingservaringen en -aanbod voor gasten en het opzetten van een centrum van uitmuntendheid voor sociale impact.

Maak verbinding met uw unieke cultuur

Toen ik in 2018 bij lululemon kwam, was ik zo geïnspireerd door hoezeer het welzijn in de bedrijfscultuur verankerd was. Het was mijn eerste carrière-ervaring waarbij dit een fundamenteel onderdeel van het bedrijf was dat de strategie en het beleid, van de voordelen tot de ontwikkeling en de organisatiestructuur, informeerde.

lululemon heeft jarenlang geïnvesteerd in initiatieven om het fysieke en mentale welzijn te ondersteunen en we wisten dat toegang tot hulpmiddelen en middelen belangrijker dan ooit zou zijn toen we in 2021 en daarna begonnen. Als een merk dat geworteld is in de yogafilosofie, zagen we een kans om een gevoel van authentiek eigendom te creëren in een categorie van impact die trouw is aan onze cultuur en belangrijk is voor onze mensen en gemeenschappen. Dit unieke standpunt was cruciaal bij het definiëren van onze Be Well pijler met visie en intentie.

Blijf wendbaar

De macro-omgeving zal onvermijdelijk blijven verschuiven gezien het tempo van de veranderingen in onze wereld. Hoewel onze Impact Agenda een belangrijke mijlpaal en een belangrijk werkstuk is, is het een reis – we begrijpen dat we ons misschien moeten aanpassen om de toestand van de wereld krachtig aan te pakken, te luisteren en te leren onderweg om onze prioriteiten of definities van dit werk te laten evolueren naarmate nieuwe informatie aan het licht komt.

De tijd zal duidelijkheid verschaffen over het belang van het investeren in welzijn, dat alleen maar zal blijven groeien. In de toekomst zullen we ons begrip blijven verdiepen, de dialoog blijven ondersteunen en toegang binnen en buiten lululemon creëren. Nu de basis is gelegd, is ons werk om elkaar te ondersteunen en samen verder te gaan, pas echt van start gegaan.

Default Mode Network

In de psychologie wordt de monkey mind ook wel het ego genoemd, en in de medische wetenschap wordt het jouw default mode network (dmn) genoemd. Het dmn is een netwerk van gebieden in de hersenen dat vooral actief is in een toestand van rust. Een van de gemeenschappelijke componenten van onze ‘gedachten’ in deze toestand is dat ze zelfreferent zijn. Met andere woorden, we denken op een of andere manier standaard aan onszelf, fantaseren over wat we in de toekomst zullen doen of wat ons in het verleden is overkomen. Het blijkt zelfs dat we ongeveer vijftig procent van onze wakkere uren in deze staat doorbrengen.

Task Positive Network

De tegenhanger van je dmn is het task positive network oftewel het tpn. Het tpn is het netwerk van hersengebieden die gaan over aandacht, focus en concentratie. Als je focus hebt, ben je in het hier en nu, maar onze hersenen schakelen na het volbrengen van een taak binnen een fractie van een seconde terug naar het dmn. Hierdoor zijn we zo weer weg uit het onbezorgde nu en vol aan het malen over gisteren, morgen, ergens anders of iemand anders. Het veranderen van je dmn of dagdroommodus naar tpn of aandachtmodus kan onder andere door ademhaling, meditatie, sporten en dus door met focus taken uit te voeren. Maar er is maar één ultiem moment waarop dat het snelst en makkelijkst gaat; 04:30 als je hersenen tussen de theta en alpha brainwave zijn.

Wetenschappelijk onderzoek van Yale

heeft aangetoond dat mensen die geestdwalen of malen door een actief dmn ongelukkiger zijn dan mensen met een lage dmn-activiteit. Het is dus zaak de controle over je dmn te krijgen.

Korte termijn vs lange termijn

Houdt je happy chemical levels hoog.

Pas als je continu je happy chemical levels hoog weet te houden zal de monkey je niet meer in de weg staan.Klinkt ook zo logisch: als je jezelf continu high en happy houdt vanbinnen, dan heb je op korte termijn niks meer nodig waarmee je jouw langetermijndoelen verziekt. Pas als je honger hebt ga je op zoek naar eten. Als je relatie ruk is ga je loeren naar potentiële vervangers. Zoals Oprah Winfrey zo mooi zegt: fill your cup.

Naar Happy Chemicals