95 tot 98 procent van de tijd ben je onbewust. 2 tot 5 procent ben je bewust. Als je mazzel hebt.

95 tot 98 procent van de tijd ben je onbewust. 2 tot 5 procent ben je bewust. Als je mazzel hebt.
Je hebt dus een bewustzijn en een onderbewustzijn en je bent je bewust of onbewust. Je bent je niet bewust van wat er in je onderbewustzijn gebeurt. Je kunt je wel bewust of onbewust zijn van wat er in je bewustzijn gebeurt. Je hebt geen ‘onbe- wustzijn’, dat bestaat niet, maar je kunt je wel onbewust zijn. Je onbewust zijn is de afwezigheid van bewustzijn. Net als donker de afwezigheid van licht is. Je kunt het donker niet veranderen, je kunt enkel het licht aan of feller zetten. Dus als je je onbewust bent kun je dat niet aanpakken, je kunt je alleen bewuster wor- den van hetgeen waar je op focust.

Om te komen waar je wilt zijn moet je onderweg de juiste beslis- singen nemen. Het nemen van de juiste beslissingen is een kwestie van een bewuste keuze maken. Dat klinkt logisch, maar waar we denken dat we bewust een goeie beslissing nemen, doen we dat doorgaans niet. Bewuste beslissingen worden geno- men voordat er een actie wordt ondernomen. Dus ons denken of fysieke handelen op basis van een bewuste beslissing zou kun- nen worden beschouwd als afkomstig van een bewuste geest. De spontane actie, zoals een hand bewegen om een vallende beker te vangen, zou een onderbewuste actie zijn en het behoort tot de categorie van gevoelens en emoties die altijd actief zijn. Dit zijn activiteiten waar we genetisch gezien en door de evolutie in voorgeprogrammeerd zijn. Het is als een vecht-of-vluchtreactie die geen bewust denken vereist.

Onbewuste activiteiten zijn onze biologische klok, slapen en het verteren van eten. Van de meeste van deze activiteiten zijn we ons niet bewust. Het is bekend dat spontane activiteit van onze hersenen goed is voor 95 tot 98 procent van het energiegebruik door de hersenen. Bewuste activiteit is goed voor de overige 2 tot 5 procent. Kortom, bewustzijn kost energie en we zijn ons dus maar van weinig echt bewust.Door de extreme hoeveelheid prikkels zetten we onze hersenen continu aan het werk, raken we verzonken in gedachten en zijn we ons minder bewust van de wereld om ons heen. Ook wel het nu genoemd.

Vanaf het moment dat ik wakker werd en mijn telefoon pakte, zette ik de deur voor het eerste databombardement wa- genwijd open. Kom maar binnen allemaal, de ene prikkel na de andere laat ik door de poort, de ene na de andere slimme mar- ketingtruc geef ik de ruimte om zaadjes te planten in mijn her- senpan. Al scrollend over socialmediatijdlijnen en al swipend door stories, voeg ik moeiteloos nog een emmer extra prikkels toe. Elk stukje informatie wordt bekeken en geanalyseerd, ver- bindingen en verbanden worden gezocht en deze informatie sla ik op. Ik zet mijn analytisch brein vol aan het werk en ben dus direct in gedachten verzonken en niet honderd procent bezig met wat ik op dat moment aan het doen ben: opstaan.

Door aandacht te geven aan alle inkomende data verlies je focus en ben je je minder bewust van wat er voor je in de echte wereld gebeurt. Je houdt je dan letterlijk bezig met iets anders dan wat er NU om je heen gebeurt, en dat moment ervaar je dan dus niet bewust.

Om je maximaal bewust te zijn is het cruciaal om je prefontale cortex schoon en zuiver te houden. Dit is het hersengebied dat het dichtst bij je gezicht zit. Als je een drukke dag hebt gehad of je bent gestrest, is het daar waar je druk voelt. Dit gebied is be- trokken bij een heleboel verschillende vaardigheden, zoals ho- gere cognitie, bewust denken, doelen stellen, plannen maken, geheugen en het uitvoeren van taken.

Alcohol verdooft, stress vermindert de activiteiten, maar focus, ademhaling en positieve gedachten activeren juist dat gebied. Maar ook om 04:30 uur opstaan zorgt voor een moment zonder enige afleiding waarop je je hyperbewust bent en hyper- focus en hyperaandacht hebt.

Bewust(zijn)

Bekijk de video over je bewuste geest

Change the color to match your brand or vision, add your logo, choose the perfect layout, modify menu settings, add animations, add shape dividers, increase engagement with call to action and more.