Je hebt drie ogen, twee om mee te kijken, één om mee te zien.

Het leven is in principe een groot verkleedfeest waar de een komt als kakker in rode Dockers en een gele Lacoste-polo, een ander als alto met Dr. Martens en een leren jasje, weer een ander als hell’s angel met leren jack en bandana en weer een ander als creatieve hipster met witte gympen met witte sokken en een muts op zijn hoofd. De een speelt de eeuwige vrolijke Frans, de ander een gefokte vechtmachine. De verkleedkleding draag je om jezelf te kunnen identificeren, het is een rol, maar het is niet per se wie je bent. Wie je bent zit vanbinnen en wordt niet beïnvloed door het masker dat je hebt opgezet.

We hebben allemaal een binnen- en een buitenkant. Je ziel of geest staat voor je binnenkant en je identiteit of masker is je buitenkant. Het masker ofwel de identiteit die je hebt aangenomen, kan je opgedrongen of aangeleerd zijn, of gebruik je heel bewust om de buitenwereld te beïnvloeden om zo jouw doelen zo slim mogelijk te bereiken. De buitenwereld vormt een beeld over jou op basis van je masker. De ziel is wat je bent zonder beoordeling van externe waarneming. Idealiter zijn je ziel en je masker in harmonie, maar in de praktijk leven er veel mensen ‘off sync’ met wat ze voelen, denken, zeggen en doen. Krampachtig houden we vast aan het masker, aan die zelfverzonnen of opgelegde identiteit en wisselen alleen als we in de problemen komen omdat we te lang een verkeerd masker hebben gedragen. Je zegt dan dat je ‘niet dicht bij jezelf bent gebleven’. Je bent eigenlijk te lang geen maatje van je ziel geweest. Je hebt een masker opgehad omdat je jezelf niet kon of durfde te zijn.

Om van binnen naar buiten te leven moet je het masker af kunnen zetten. Even los van gedachten en of meningen van anderen. Even los van je rol als ideale schoonzoon, schoondochter, man of vrouw. Gewoon even puur jezelf durven zijn. Maar wat is jezelf zijn dan eigenlijk? Is het dat wat je bezielt? Wat je met bezieling doet? Is het je ziel? De ziel is in religie en filosofie de niet-materiële essentie van mensen, ook wel de geest of het zelf genoemd. Wetenschappelijk gezien kan het bestaan van de ziel als een feitelijke entiteit niet worden aangetoond. De wetenschap richt zich immers op verschijnselen die verifieerbaar en falsifieer- baar zijn, of die daar op rationele gronden uit afleidbaar zijn.

Het zielsbegrip als term of idee kan daarentegen wel weten- schappelijk worden benaderd. Moderne neurologen associëren de ziel van de mens met zijn temperament en persoonlijkheid. Vanuit een organisch, biologisch verklaringsmodel zien zij het fenomeen ziel in het brein, met name in de frontale her- senkwab. De interactie tussen de frontale hersenkwab (die zorgt voor het rationeel denken) en het limbisch systeem (dat de emoties en driften bepaalt) beïnvloedt onze keuze voor wat we als goed of kwaad zien.

Je hebt vijf zintuigen gekregen om de wereld om je heen waar te nemen. Die nemen de wereld van buiten naar binnen waar. Je zintuigen vinden dingen, in de zin van zoeken of verzamelen. Je voelt, je ruikt, je hoort, ziet en proeft iets. Je hersenen gaan die informatie verwerken in je analytische brein en daar ga je iets van vinden. Bewust: je leest het nieuws en gaat daar dan iets van vinden. ‘Trump dit, Rutte dat, Kim Kardashian zus, Nikkie Tutorials zo.’ Onbewust: je legt je vinger op een gloeien- de plaat en binnen een nanoseconde trek je je hand weg. Maar wij mensen kunnen ook vanuit onszelf zonder waarneming iets vinden, ervaren of iets zijn. Ik vind alles super. Ik geniet. Ik wil gezonder leven. Ik vind het belangrijk dat ik vrolijk ben. Ik vind het belangrijk om positief in het leven te staan. Ik zie een beeld van de toekomst. Of gewoon: ik ben.

Ik vind iets (vinden – zoeken in wereld om je heen)
Ik vind iets van wat ik heb gevonden (vinden – jouw mening over iets wat je hebt gevonden)
Ik vind (vinden – geloof of inzicht van binnenuit)

Stel, je bent blind, doof, hebt geen reukvermogen en smaakpa- pillen meer en je huid is gevoelloos geworden. Dan ben je niet dood, neem je geen informatie van buiten naar binnen op, maar kun je nog steeds van alles bedenken en emoties ervaren. Wat er dan overblijft, of wat je dan voelt, beleeft of ervaart noemen sommigen je ziel, je geest, je zesde zintuig. De yogi’s noemen het de zesde dimensie, Ajna Chakra of Derde Oog.

Maar wat is nou toch de magie rondom het Derde Oog of ons zesde zintuig?

Het Derde Oog wordt gelinkt aan de pijnappelklier omdat die de vorm van een oog heeft. Bij veel dieren is het pijnappel- klierlichaam een zeer primitief Derde Oog. Sommige kikkers en salamanders gebruiken het om te navigeren, omdat het ge- polariseerd licht kan detecteren. Het is aanwezig bij bijna alle gewervelde dieren. Bij zoogdieren (inclusief mensen) ligt het diep in de hersenen begraven. De pijnappelklier is een kleine klier die zich diep in het centrum van de hersenen bevindt. De zeventiende-eeuwse Franse filosoof René Descartes dacht dat de ziel zich in de pijnappelklier bevond. Hij noemde hem de Zetel van de Ziel. De pijnappelklier is verantwoordelijk voor het reguleren van het endocriene systeem, het produceren van melatonine en het reguleren van slaap, stemming en stress. Melatonine is een belangrijk hormoon, niet alleen voor het reguleren van de slaapcycli en de gezondheid, maar ook voor het ondersteunen van diepe meditatie.

In de afgelopen jaren zijn sensatiezoekers uit de hele wereld naar Zuid-Amerika gereisd om deel te nemen aan zogenaamde ayahuasca-retraites. Ze drinken een brouwsel gemaakt van de wijnstokplant banisteriopsis caapi, die van oudsher door de inheemse bevolking wordt gebruikt voor religieuze ceremo- nies. Drinkers van ayahuasca ervaren kortstondige hallucina- ties die door velen worden omschreven als levensveranderend. Het actieve ingrediënt dat verantwoordelijk is voor deze psy- chedelische visioenen is een molecuul dat dimethyltryptamine (dmt) wordt genoemd. Een onderzoeksteam van de universiteit van Michigan heeft wijdverspreide aanwezigheid van natuur- lijk dmt in zoogdierhersenen ontdekt, waaronder in onze pijnappelklier. Het is aangetoond dat bij sommige ratten de hoeveelheid dmt toeneemt als ze een hartstilstand hebben.

In een artikel uit 2018 valt te lezen dat dmt de bijna-dooder- varing nabootst, waarin mensen het gevoel van het uittreden uit hun lichaam en het betreden van een ander rijk rapporte- ren. Met OneDay krijg je ook het gevoel dat je je eigen lichaam en geest overstijgt, terwijl je een extatische staat bereikt zonder een plant of pil te hoeven innemen. Met OneDay krijg je de controle over je eigen ecstasylab.